(Poniższa treść stanowi przekład ze strony chiryu.be)
OKINAWA KOBUDO
Okinawa Kobudo (dosłownie przetłumaczone jako starożytna sztuka walki Okinawy), które praktykujemy, jest blisko spokrewnione z Matayoshi Kobudo rozwiniętym przez Shinko i Shinpo Matayoshi. Opisuje systemy walki z bronią opracowane na Okinawie, przy czym Matayoshi Kobudo jest jednym ze stylów istniejących na Okinawie.
Ta strona zawiera fragmenty artykułu dotyczącego rozwoju i tła historycznego Matayoshi Kobudo. To jest nasze własne tłumaczenie tego artykułu w języku angielskim: Lohse, Fred. (2007). Matayoshi Kobudo. str. 2-15 w: Magazyn Meibukan. Nr. 9. Wrzesień 2007. Lent, Holandia.
Wszystkie cytaty są wyraźnie oznaczone referencjami.
沖
縄
古
武
道
ROZWÓJ MATAYOSHI KOBUDO
„[…] Pod wieloma względami tradycja kobudo Matayoshi jest klasycznym przykładem synkretycznego rozwoju, wspólnego dla większości okinawskich sztuk walki. Techniczne elementy systemu oparte są na sztukach walki z okresu Króla Ryukyu, które studiował Shinko Matyoshi. Opierają się one na tradycjach rodzinnych, włączając ekujutsu z Tsuken jima i okinawskie formy bo, takie jak Yonegawa, a także techniki sai, kama, bo i eku Agena, tonfa i nunchiyaku Ire oraz techniki bo Yamane, Shishi Oshiro. Jednak do bardziej rodzimych elementów z Okinawy dodano techniki, których Shinko nauczył się w Mandżurii, które studiował również w Szanghaju, Białego Żurawia z Gokenki, a zwłaszcza techniki walki wręcz i broni Mistrza Kingai, w tym nunti, tinbe, sansetsukon i suruchin. Shinko Matayoshi wziął te różne elementy i połączył je w bardziej spójną całość, zbiór wiedzy, który przekazał niektórym uczniom i swojemu synowi.
Na tym jednak rozwój systemu się nie skończył. Podobnie jak jego ojciec, a także większość założycieli dzisiejszych systemów okinawskich, Shinpo również miał wielu nauczycieli. Od swojego ojca nauczył się różnych technik okresu królestwa Ryukyu, a także materiału Kingai. Studiował także karate i bojutsu u Chotoku Kyana, Goju u Miyagi, ale przede wszystkim u Seiko Higa i Białego Żurawia u Gokenki. Brał także udział w kilku wymianach z różnymi praktykującymi na Okinawie, w tym z innymi uczniami swojego ojca. Po powrocie na Okinawę w 1960 roku zaczął formować te różne wpływy w bardziej spójny system, który był obecny w jego dojo przez ostatnie lata jego życia.
Chociaż rozwój systemu można łatwo zrozumieć po prostu stwierdzając, że Shinpo Matayoshi dostał go od swojego ojca i nauczył go swoich uczniów, wyeliminowałoby to wiele z jego prawdziwej głębi i wartości kulturowej. W latach poprzedzających ustanowienie Zen Okinawa Kobudo Renmei, Shinpo i jego uczniowie oraz partnerzy szkoleniowi spędzili dużo czasu na udoskonaleniu i sformalizowaniu systemu. Niektórzy z pierwotnych członków trenowali pod okiem jego ojca lub innych uczniów jego ojca (na przykład Seikichi Odo był uczniem Mitsuo Kakazu, ucznia Shinko), a także między innymi nauczycieli kobudo. Inni trenowali z nim przez ponad dekadę. Podczas gdy Shinpo był liderem, głównym nauczycielem i dyrektorem technicznym, w tym czasie było dużo wspólnej pracy nad zawartością systemu. Wspólnie pod jego kierownictwem sformalizowali system kata, podjęli decyzje o tym, co zostanie włączone, a co wykluczone, a także między innymi skompletowali zestawy kihonów do podstawowej broni. […]”
(Lohse. 2007. s. 7-8.)
Lohse (Lohse. 2007. s. 8-9.) wskazuje również, że w tym czasie wiele kata zostało sformalizowanych na podstawie tych technik i wskazuje, że zawsze istniały zmiany i twórcze wykorzystanie podstawowego materiału.
„[…] Według jego najbardziej doświadczonych uczniów, Matayoshi Shinpo nieustannie pracował nad swoim materiałem, rozwijając swoją technikę i od czasu do czasu dodając coś z materiałów dydaktycznych swojego ojca. Według niektórych z tych starych studentów, było jeszcze wiele rzeczy, których nikogo nie nauczył. […]”
(Lohse. 2007. s. 9.)
Matayoshi Shinpo Sensei zmarł 7 września 1997 roku w wieku 76 lat. Pozostawił wielką wyrwę w okinawskim świecie sztuk walki.

Źródło zdjęcia: Zen Okinawa Kobudo Renmei. (1999). Matayoshi Shinpo Sensei Tsuitou. (Memoriał dla Sensei Matayoshi Shinpo). p. 0.
TRENING
Kihon
Jak opisano powyżej, istnieją zestawy podstawowych technik dla broni. Nazywają się hojoundo. Są punktem wyjścia każdej lekcji i są szczegółowo studiowane.
Kata
Jak w każdej większej tradycyjnej sztuce walki, kata również reprezentuje rdzeń i serce szkoły. Kata opisuje zestaw technik realizowanych w ściśle określonej kolejności i w ściśle określony sposób. Praktyka kata jest bardzo ważna w systemie Matayoshi Kobudo i jest zalecana od najmłodszych lat.
Kumiwaza i Oyo
Trening jest pogłębiany przez treningowe zastosowania kata lub kihon z partnerem (kumi waza) lub z innymi partnerami (oyo).
