
(Poniższa treść jest przekładem ze strony chiryu.be)
CZYM JEST IAIDO?
Iaido jest ogólnie opisywane jako sztuka płynnego dobywania japońskiego miecza. Japoński miecz jest często postrzegany jako dusza samuraja (bushi). Jest ściśle powiązany z historią i kulturą tego kraju.
Pomimo faktu, że techniki użycia miecza były opisywane bardzo wcześnie w historii Japonii i służyły głównie w czasie wojny, klasyczne szkoły miecza w Japonii (zwane ryuha) są fenomenem z XVI i XVII wieku. Techniki wojskowe zostały w tym okresie przekształcone w sztukę – sztuki walki (bugei) – głównie pod wpływem filozofii buddyzmu zen. To przejście od czysto funkcjonalnych umiejętności walki do bardziej abstrakcyjnych technik artystycznych. Techniki mistrzów zostały skodyfikowane i przekazane uczniom, najpierw ustnie, a następnie zapisane w tajnych zwojach.
Kata były uważane za autorytatywne. Były to zasady, standardy, których uczniowie musieli nauczyć się na pamięć, aby zrozumieć zarówno ruch, jak i ducha stylu mistrza. *
* Więcej informacji na temat historii technik walki mieczem japońskim można znaleźć w bardzo polecanej książce Hurst, G. Cameron. (1998) pt. Armed martial arts of Japan: swordsmanship and archery. New Haven: Yale University Press.
[…] w żadnym kraju na świecie miecz nie zyskał takiej czci i sławy jak w Japonii. Uważano, że miał boskie pochodzenie, był drogi generałowi jako symbol władzy, ceniony przez samurajów jako część ich samych, uważany przez zwykłych ludzi za ich ochronę przed przemocą, jak możemy się dziwić, że jest nazywany żywą duszą samuraja?
– Robert Newman. (1964). The Japanese: People of the Three Treasures. New York. p. 108. (orig. in English)


CHI RYU IAIDO
Chi Ryu Iaido jest zdecydowanie jedną z tych klasycznych ryuha. Charakteryzuje się jednak technikami, które mogły być używane przez samurajów. Nie są to tylko techniki czysto artystyczne, ale takie, które da się zastosować, które nakreślają konkretną sytuację i są również praktykowane z partnerem.
Hanshi Bernaschewice rozpoczął swoją naukę Iaido pod koniec lat 70-tych. Spotkał wtedy Fujii Okimitsu Sensei i Haruna Matsu Sensei, którzy stali się normatywni dla jego stylu Iaido, który znamy dzisiaj jako Chi Ryu Iaido. Uważał obu mistrzów za swoich sensei i podążał za ich naukami zarówno w Europie, jak i w Japonii. Pytania, które pozostały po śmierci obojga, skłoniły Hanshi Bernaschewice do ponownych poszukiwań w Japonii w późnym wieku. Studiował wiele klasycznych ryuha zgodnie z ich zasadami i wykładnią. Mimo to wiele pytań pozostawało bez odpowiedzi. Te pytania doprowadziły do powstania Chi Ryu Iaido.
Dziś w technikach opisanych w Chi Ryu Iaido widzimy wpływ Muso Jikiden Eishin Ryu, Mugai Ryu oraz Niten Ichi Ryu.
Techniki przekazywane są na trzech poziomach. Te poziomy to:
Shoden
Shoden to początkowy poziom przekazu. W nim uczeń uczy się podstawowych ruchów i technik szkoły. Można to postrzegać jako solidny fundament, na którym budowana jest silna technika na kolejnych dwóch poziomach.
Chūden
Chūden jest pośrednim poziomem przekazu. Na tym etapie szkolenia szermierz musi opanować wszystkie techniki średniozaawansowane, opanować bunkai (czasami nazywane shia – pojedynki) oraz znać filozofię i historię szkoły.
Okuden
Okuden to wewnętrzny lub główny poziom przekazu. Na tym poziomie przekazywane są najwyższe i najbardziej tajemne nauki i techniki.

TRENING
Ashi waza
Ashi waza (techniki stóp) są podstawą wszystkich ruchów w Chi Ryu Iaido. Dużą wagę przywiązuje się do prawidłowego chodu zarówno w kihon, jak i kata. Tak więc każda lekcja zaczyna się od przestudiowania 7 podstawowych zasad ashi waza.
Suburi
Suburi opisujemy ćwiczenia cięć, które są wykonywane z pełną siłą. Tutaj uczniowie ćwiczą zarówno prawidłowy chwyt (tenouchi), jak i technikę cięcia w połączeniu z wcześniej przećwiczonym ashi waza. Zestaw suburi różni się w zależności od technik praktykowanych podczas lekcji.
Kihon
Są to techniki podstawowe. W zakresie kihon uczniowie najpierw zapoznają się z różnymi ryuha, które mają wpływ na Chi Ryu Iaido. Praktykujemy 4 zasady Iaido zgodnie z charakterystyką różnych ryuha. To są:
- Nukitsuke – dobycie miecza, po którym następuje cięcie
- Kiritsuke – cięcie lub kłucie po nukitsuke
- Chiburi – strzepnięcie krwi z ostrza miecza
- Noto – schowanie miecza do pochwy
Istnieją formy kihon dla wszystkich trzech poziomów (Shoden, Chūden i Okuden).
Kata
Jak w każdej większej tradycyjnej sztuce walki, kata również stanowi rdzeń i serce szkoły. Kata opisuje zestaw technik realizowanych w ściśle określonej kolejności i w ściśle określony sposób. Kata istnieje na wszystkich trzech poziomach (Shoden, Chūden i Okuden).
Bunkai
Tutaj pogłębiamy naszą wiedzę o kata, poprzez stosowanie techniki w treninu z partnerem. Techniki Bunkai istnieją na wszystkich trzech poziomach (Shoden, Chūden i Okuden).
Tameshigiri
Przy specjalnych okazjach wystawiamy nasze techniki na próbę. Podczas tameshigiri testujemy nasze cięcia. W przeszłości (okres Edo) tameshigiri było wykonywane na skazańcach w celu przetestowania jakości miecza. Dzisiaj namoczone i zwinięte tatami służy jako substytut celu do testowania technik cięcia.